Day 3, de finale

15 juli 2018 - Hanoi, Vietnam

In de ochtend eerst genoten van een lekker ontbijtje in het hotel. De Hoan Kiem lake en genoten van de zondagsrust. O nee, op zondag worden de wegen rond het meer afgezet en gaat de hele Vietnamese bevolking met het hele gezin wandelen. Maar leuk om toe aanschouwen. Weer terug in ons hotel hebben wij ons verdiept in de dagen na Hanoi waarvoor we nog niets hadden geboekt. We willen naar het noorden en Ha Long bay. Eerst bij een reisbureautje en daarna bij het traveloffice van ons hotel. Die konden uiteindelijk een leuke package deal maken voor een bezoek aan Sapa (3 dagen) en Ha Long Bay (2 dagen) inclusief vervoer met de dagen er tussen een kamer in dit hotel. Hier kijken we met z’n alle erg naar uit. De middag met reisleidster Sophie een wandelroute door de oude stad. Kleine winkeltjes met welkelijk van alles, overal kokende mensen op straat die je eten proberen te verkopen. Niet echt iets voor onze meiden. Alleen de lucht al die op je af komt is “even wennen”. Maar ontzettend leuk om te zien. En dan het wandelen is net of je in een computergame zit. Honderden scooters en wat auto’s rijden toeterend door de straten. Stoppen voor de schaarse stoplichten doen ze niet en enige emotie is al helemaal ver te zoeken. Oversteken is een kwestie van gewoon lopen en hopen dat iedereen om je heen gaat rijden. En dat is ook zo, ongelofelijk maar ik heb nog geen incident gezien. Regelmatig kom je ook hele gezinnen op de scooter tegen. Niet allemaal een eigen maar met z’n vieren op 1 scooter is geen uitzondering. Kindje los in de armen of de inhoud van een hele bestelbus met trekbanden achterop het kan allemaal.

Bij terugkomst maar weer even een biertje drinken op de hoek waar ook het podium met voetbal staat. De menigte begint al warm te draaien voor de WK finale. Een dj gooit er een stevige beat in en vele meisjes in de welbekende Heineken rokjes (variant Tuborg) verzorgen het bier. Na enige tijd stonden Olaf en Melanie ook op het terras, de kids waren even aan het chillen dus ook tijd een versnapering. Daarna gezellig met z’n alle in ons hotel gegeten met nog een verlaat verjaardagscadeau, voor een ieder echte Vietnameese hoedjes van stroo. Leverde goeie foto’s op. Toetje slaan we even over want de WK finale Frankrijk Kroatië staat op het punt te beginnen. Na wat zoeken weten we wat krukjes te bemachtigen en volgen we de wedstrijd. Wetende dat Vietnam onderdeel uitmaakte van het Franse 2e koloniale rijk zal het niet verbazen dat vele zeer content waren met de winst van Frankrijk. Dat werd ook uitbundig gevierd. Terugkijkend op een eververende dag vielen we als een blok in slaap.

Remco