Day 26, bezoek Cu Chi Tunnels en Mekong Delta

7 augustus 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Vandaag hebben we via The Sinh Tourist een bezoek geboekt aan zowel de Cu Chi Tunnels als de Mekong Delta. Beiden wilden we graag zien en dit kan in 1 dag. Wordt wel veel reizen omdat beide locaties een flink eind uit de buurt liggen. Voordeel is dat we ruim een dag over houden voor Ho Chi Min zelf. We staan vroeg op, ontbijten om 6 uur en melden ons om 6.45 uur op de afgesproken plek. Samen met onze mede bezoekers worden we me een busje binnen 1,5 uur naar de tunnels gereden. Er was ook een groepje van 5 Australische gasten mee van toch minimaal 150 kg per stuk schoon aan de haak. Of beter gezegd er zat er 1 naast Olivier😅. Gelukkig voor hem kwam er nog een andere plek vrij dus kwam de reisleider, Son, gezellig naast hem zitten. Een leuke vent die veel vertelt en goed Engels spreekt. We hebben inmiddels ervaren dat de gids het belangrijkste is voor de excursie. Het bezoek aan de tunnels was indrukwekkend. Ruim 200 km tunnel waar hele gezinnen leefden om aan de Amerikanen te ontkomen of er vanuit hun positie zoveel mogelijk een kopje kleiner te maken. Dat laatste werd bijgehouden en gevierd. Ze hadden daarvoor vele manier (meest lugubere vallen) bedacht die allemaal werden getoond. Ze kenden het gebied als geen ander en deden daar hun voordeel mee. Heel vindingrijk met speciale slippers waarbij voor en achterkant waren omgedraaid om de Amerikanen op het verkeerde voet spoor te brengen. Ook maakten ze nep-ingangen van tunnels waar ze slangen of bommen in stopten. De Amerikanen stuurden honden de tunnels in, maar met hete pepers werd voorkomen dat de honden de Vietnamezen roken. Doordat ze heersten hier in cu chi, deden ze dat uiteindelijk ook in Saigon. Tussen het schuilen voor de bommenregen en het elimineren van Amerikanen moest de gemeenschap ook gewoon eten in de periode van 21 jaar. Dus werd er ook bijvoorbeeld rijst verbouwd om te kunnen voorzien in de voedselvoorziening. Olivier en Sophie Hebben ook de ingangen van de tunnels geprobeerd en dat was ook voor hun heel krap. Het gaf een goed beeld hoe men in die tijd leefde. We mochten ook zelf even door de nauwe tunnels proberen, daar word je niet vrolijk van. Aan het einde was er de mogelijkheid om nog wat kogels te kopen en dan met een M16, AK47, mach of ander soort automatisch geschut te schieten. Dat zagen we wel zitten maar na het eerste schot van onze Australische vrienden schrok iedereen zo dat alleen Olivier en ik overbleven. Maar helaas Olivier was te jong dus werd het een ijsje. Toen we terug liepen richting de bus liep Olivier tussen de inmiddels bierdrinkende Australische vrienden, een komisch gezicht. Was net of hij door bodyguard was omgeven. Vervolgens volgde het ritje van 2 uur naar de Mekong Delta. Na een kort boottochtje over de Mekong belandden we in een restaurant midden in de delta voor de lunch. Er werden diverse Vietnamese gerechten gepresenteerd waaronder een grote vis die in z’n geheel op tafel werd gezet. Een dame haalde er stukken vlees uit en maakte daar heerlijke fresh springrolls van. Zelfs de kids raakten niet van hun stuk en zaten heerlijk mee te eten, echt wat geleerd deze vakantie (alles proeven). Daarna volgden de gebeurtenissen zich snel op. Met een bootje naar een kokosnotenfarm waar ze van alles van kokosnoten maakten. Natuurlijk kan je overal iets kopen. Vervolgens in een door een klein paardje getrokken wagen naar de honing thee proeverij. Wanneer ik dan 5 Australische zwaargewichten samen in 1 wagentje zie zitten, getrokken door een mager ponytje, vraag ik me echt af waarom we ons in Nootdorp druk maken over de paardedagen (afgelast ivm met een beetje warmte). Sophie: “nee dit kan echt niet dit is echt zielig”. Ben benieuwd wat de Vietnamese Marianne Tiemen hiervan zou vinden. Bij de honigthee worden we getrakteerd op een voorstelling van lokale zang en muziek, ze hadden er echt zin in😂. Uit het niets komt de reisleider met een 3 meter lange slang op de proppen. Nog voor dat hij om een vrijwilliger had kunnen vragen had Sophie de slang al om haar nek👍. Olivier volgde met enige hulp ook, echt stoer hoor. Dierenvrienden Fleur en Natalie wilden ook maar er was geen tijd meer, wat jammer zeg.... Daarna voeren we nog in kleine bootjes tussen de palmbomen door met een iets te opdringerige stuurvrouw (tippie, tippie, ......). Na enige tijd waren we weer terug bij de bus voor de terugtocht naar Ho Chi Min. Bij terugkomst in de stad hebben we onszelf getrakteerd op een Starbucks om vervolgens ons avond eten te scoren. We hadden trek in lekker brood met kaas op onze hotelkamer. Langs de weg hebben we tomaten en komkommer gekocht wat leidde tot een komisch tafereel. De vrouw sprak geen woord Engels en vroeg een enorm bedrag voor 5 tomaten en 1 komkommer. Wat Naat ook probeerde ze begreep er niets van, zelfs met ondersteuning van een voorbij rijdende scooter. Uiteindelijk maar gepakt wat we wilde en bleken we 20 cent te moeten betalen. En we hoefden geen 5 kilo tomaten mee te nemen, scheelde weer sjouwen. Tevens stopte ze er nog snel 3 komkommers bij 😂. We hadden geen zin meer om uit eten te gaan en hebben heerlijk op de hotelkamer genoten van een traditionele Frans/Hollandse maaltijd, stokbrood/kaas/tomaat/Nutella en heerlijke salades. Na nog wat digitaal verkeer lekker in slaap gevallen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. At Verschoor:
    9 augustus 2018
    Heel avontuurlijk en wat een hoop indrukken op een dag