Day 10 with our friend from the Hague.

13 mei 2015 - New York City, Verenigde Staten

Remco staat al heel vroeg op vanmorgen kwart over 7 om kwart voor 8 richting time square te vetrekken. Hij gaat proberen de kaarten voor "the ride" te pakken te krijgen. Deze zijn dagelijks uitverkocht en om 9 uur gaat de kassa open. Ons is verteld dat om half 9 de rij al behoorlijk is. Aangezien we dit spectakel erg graag mee willen maken, besluiten we, om toch in die rij te gaan staan. Of liever gezegd Remco gaat in de rij staan. Sophie en ik gaan een stukje hardlopen in de fitness en Olivier en Fleur chillen op de kamer. Dan naar het ontbijt, het is wat frisser door de wind dus we gaan lekker binnen zitten. Uiteindelijk komt het zonnetje weer op, dus we drinken nog een kopje thee op het terras en hebben een gezellig face time momentje met opa Rinus. Dan naar de kamer lekker douchen en Olivier zit op de uitkijk waar papa blijft. Die heeft even lekker de tijd genomen om op Time square een bakkie te drinken. De dagelijkse live show van NBC "Goodmorning America" wordt daar gemaakt en wordt deels op Times square gedraaid. Leuk om de dynamiek te aanschouwen en die van een schoonmaker die zich druk maakt dat hij door de uitzending zijn tafels niet precies op de juiste plek kan zetten. Dan ineens komt papa om de hoek lopen bij het hotel, duimen omhoog, YES het is hem gelukt. Oliver rent snel naar beneden om hem op te halen. Dan nog even lekker relaxen op de kamer. Nog ons verlag van de vorige dan schrijven en vervolgens op pad voor een fietstocht over de Brooklyn bridge. Vandaag is de laatste dag van de NYC pass en de fietstocht staat nog op onze wensenlijst. We zitten iets langer dan normaal in de metro aangezien we een heel stuk down town gaan, 7 haltes, dus het kwartet spel komt weer tevoorschijn. Het is ook een rustig tijdstip dus ruimte genoeg. Met kinderen in de metro reizen komt al niet zo vaak voor in NYC en als ze dan gaan kwartetten met de nodige hilariteit, Olivier verliest niet graag, Fleur laat Olivier graag verliezen en Sophie is voor fair play, dan hebben ze weer een hoop bekijks. Soms gaan mensen er zelfs een stukje voor opzij. Nog even een zang intermezzo van een blinde dame, wat Fleur niet helemaal vertrouwt, want als we een dollar in haar tas doen, ziet ze het gelijk. En uiteindelijk komen we aan bij de laatste halte, brooklyn bridge. Weer een heel ander stukje NY. We lopen richting de east river, alwaar de fiets verhuur blijkt te zitten. De dames krijgen, net als eerder in Central Park een minifietsje en nemen hier natuurlijk geen genoegen mee. Ze willen een dames fiets, want ze fietsen geregeld in Nederland en zijn geen kamikaze op een fiets zoals we hier wel vaker tegen komen. Het eerste stukje is wat minder, ivm het verkeer, dus besluiten we (of liever gezegd besluit mama) om te gaan lopen. Dan bereiken we de brooklyn bridge en de linkerkant is voor de fietsers. Wel bijzonder zeg om op deze manier de brug te beklimmen. In het begin wat zwaar, de versnellingen werken ook niet al te soepel, maar het is een bijzonder schouwspel met alle wandelaars, fietsers, locals die wat minder blij zijn met fietsende toeristen, tourrijders die denken hier hun topsnelheid te kunnen halen, en wij die af en toe willen stoppen om een foto te maken. Wordt ons niet altijd in dank afgenomen. Afijn, toch gedaan. We zien mensen een slotje om de brug doen en een foto maken, en dan zien we heel veel slotjes om de brug, een traditie dus, wisten we niet. Dan naar beneden dat gaat lekker hard. Beneden besluiten we om via de manhattan brug weer terug te gaan. Die is een stuk rustiger. Zeker als halverwege blijkt, wanneer we worden uitgescholden door een local, dat we op de loopbrug fietsen. Anyway niemand geraakt dus het gaat goed. Dan nog een stukje door China Town en dan brengen we de fietsen weer terug. Tijd voor een lunch. We ontdekken een ontzettend leuke en lekkere Italiaan waar we een heerlijke Ciabatta eten en het kwartet weer op tafel komt. Remco en Olivier kijken nog naar de laatste minuten van Real Madrid tegen Juventus. Wij dames doen nog even een spelletje. Dan weer uptown. De metro in en we besluiten bij grand central terminal uit te stappen, het  centraal station van NYC. Wat een prachtig station is dit zeg. We kijken onze ogen uit, en wat is het hier onwijs druk, maar ja het is inmiddels ook spits om half zes. We gaan  naar de eerste verdieping om wat mooie plaatjes te maken en daar komen  we in een mega apple store of liever gezegd environment. Alles wat apple ook maar verkoopt staat hier uitgestald mag je proberen. Inclusief de nieuwe I watches. Deze zijn in America online al verkrijgbaar maar er is heel veel vraag naar dus er zijn wachtlijsten. In Europa verwachten ze deze  waarschijnlijk in de zomer. Erg mooi. Dan gaan we richting grand central voor ons adembenemende avontuur met "the ride". Maar tot onze grote verbazing, komen we een goede vriend uit Den Haag tegen. Remco spot hem als eerste. Fleur groet hem met "he" hij groet haar terug met "hoi". Mam Mark Rutte loopt daar met Jort Kelder. Ineens ging een knop om, ik dacht nu of nooit, normaal doe ik dat echt niet, ik ren achter hem aan bijna door rood op 42nd str en vraag of wij met hem op de foto mogen. Hij voelde hem natuurlijk al aankomen en reageerde heel vriendelijk. Vroeg wel of wij op de VVD wilden stemmen ( ik zei nog dat doen we altijd, hoe voorspelbaar kun je zijn) en wenste ons nog een hele fijne vakantie. Wat een leuk moment zeg. Remco heeft een leuke foto kunnen maken! Dan verder naar ons laatste avontuur met de NYC pass, mee met the ride. We zijn iets te vroeg dus gaan nog even de yankee winkel in en kopen wat caps. Nog even een toilet bezoek bij de Starbucks want ons is verteld dat je 1,5 uur niet kunt plassen. En daar gaat hij we hebben 5 mooie plaatsen naast elkaar. We zitten overdwars in een grote bus, met over de volle lengte een glazen raam, waardoor times square een levende voorstelling is geworden. 2 Stand-up-comedians vermaken ons met allerlei grappen en grollen over het publiek en over NYC. Ook worden we vermaakt door een paar dans voorstellingen van mensen die zich van gewone voorbijgangers ontpoppen tot straat artiesten. Maar niet iedereen hoort bij de ride, soms kun je het niet eens zien. We zingen, zwaaien, dansen en lachen wat af in die bus. Wat is dit leuk zeg! Echt een onvergetelijk komisch avontuur. Na een anderhalf uur zijn we weer terug op times square. Nog even een klein hapje eten en dan na een onvergetelijke leuke dag terug naar het hotel, kopje thee en ons bedje in... Another great day in NYC!