Day 25, transfer naar Ho Chi Min city

6 augustus 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Om 8 uur zitten we volledig bepakt en bezakt aan het ontbijt. We reizen vandaag af naar onze laatste bestemming van deze indrukwekkende reis, de hoofdstad van Vietnam Ho Chi Min city. Na alle ervaringen met trein en bus hebben we voor vandaag een privé taxi geregeld die ons van deur tot deur zal begeleiden. De reisduur is ongeveer 4 uur over zo’n 200 km. Na het ontbijt staat de chauffeur keurig om iets voor 9 uur gereed aan de poort. Na nog wat gedoe over een gebroken koffiekan rijden we stipt om 9 uur weg uit Mui Ne. Na een uurtje rijden bereiken we onze tussenstop met een bezichtiging van Ta Cu Mountain. Ta Cu Mountain ligt langs National Highway 1A bij het plaatsje Thuan Nam, ongeveer 28 km ten het zuiden van Phan Thiet. Je hebt vanaf de berg een mooi uitzicht op provincie Binh Thuan. De berg is 563 meter hoog en er zijn twee tempels: Linh Son Truong Tho (de bovenste tempel) en Long Doan (de onderste tempel) op een hoge rots met terrassen en torens. De liggende Boeddha is meest prominente bezienswaardigheid heeft een lengte van 59 meter en is 18 meter hoog. Het is de grootste liggende Boeddha van Vietnam. Met een Oostenrijkse skilift worden we vanuit een mooi aangelegd park de berg op gebracht. Hier maken we een wandeling langs een aantal tempels en beelden die gelegen zijn tussen dichte tropische bebossing. Dat valt niet mee want het is trap op en trap af. Uiteindelijk komen we bij een hele grote zittende Boedha. We maken wat foto’s van het beeld met de kids er voor en er op. Sophie stoot nog haar hoofd hard tegen Boedh’s hand n wordt getroost door Olivier. Uiteindelijk gaan ze samen op het hoofd van Boedh zitten we maken we een mooie foto. We vragen ons af of dit hem dan was totdat we nog een trappetje achter de zittende Boedha ontdekken. En ja hoor Jezus wat is die Boedha groot. We lopen naar boven en staat voor een immens groot liggend beeld. Bij ADO hadden ze gevraagd of kids hun vakantie foto wilde opsturen in het ADO-tenu. Olivier had hem aan dus dit was het moment. Helaas lukte dat niet alleen want een grote familie Vietnameese had onze aanwezigheid opgemerkt en wilde graag met ons op de foto. Als eerste het topstuk van de familie Olivier ging met een jonge van de familie voor Boedha op de foto. Als een waren profvoetballer onderging hij de reportage van een 5 tal fotografen. Als snel moest dochterlief met Sophie op de foto en vervolgens volgende nog wat schoots met de rest van de kinderen. Als afsluiting wilde de pater familias ook nog even met Naat en mij op de foto. Het was weer een mooi schouwspel. We maakte ons weer snel uit de voeten om ons richt8ng onze chauffeur te begeven omdat we binnnen 2 uur weer terug zouden zijn. We vervolgende onze reis en parkeerde geheel volgens plan om 14.30 uur voor het hotel Sunland. We merken direct dat we weer terug zijn in de grote stad. Toeterende scooters, de geur van eten en ..... en drukte zijn voelbaar. Na de spullen op de aan elkaar geschakelde kamers te hebben gelegd hebben we een korte verkenning van de stad gedaan. Wat opviel was het grote contrast tussen luxe vs in onze ogen armoede en de smerige straten. We hebben een hapje gegeten en de trip van de dag van morgen geboekt, de tunnels en Mekong Delta. Terug in het hotel hebben de kids gezwommen in het zwembad op een van de bovenste verdiepingen en Naat en ik een drankje gedronken in de skybar on top met een prachtig uitzicht over Ho Chi Min waar langzaam de zon onderging. Na een uurtje rust nog even de nightmarket bezocht en wat broodjes gegeten in een Frans achtig bakkertje. We moeten namelijk langzaam weer naar Europa gaan schakelen. . Met Soms weer gevaar voor eigen leven trotseerden we de kruispunten om in ons hotel al snel in een diepe slaap te vallen.

1. At Verschoor:
    9 augustus 2018
    Mooi te lezen dat Olivier zo populair is bij de Vietamezen, kan ook niet anders in een ADO shirt.