Day 18, cooking class

30 juli 2018 - Hoi An, Vietnam

Eerst lekker uitslapen, en zelf ren ik een klein rondje om 7.00 uur, toch al erg warm, mede ook door de blauwe lucht. Rond half 10 een lekker ontbijtje en daarna afkoeling in het zwembad. Vandaag gaan we een tourtje doen met lekker Vietnamees eten dat we zelf gaan bereiden. We worden om 13.00uur opgehaald en vertrekken naar de food market om verse ingrediënten te kopen. We zijn hier al langs gelopen maar nu gaan we ook de steegjes en hal in om de echte verse producten te kopen. Ze hebben hier erg veel lekkere en gevarieerde groenten. Onze vriendelijke gids Hai vertelt ons van alles over de producten, wanneer zijn ze vers, waar worden ze voor gebruikt en laat ons vooral ook lekker ruiken. Lemon Basil voor de clams, cinnamon Basil voor the beef, mint and coriander voor the fresh springrolls en veel peen en kool en een soort komkommers. Dan nog wat verse kruiden en annanas en als laatste, speciaal voor fleur gaan we naar het vlees en de garnalen. We gaan echt de hal binnen en daar ziet de marktwaar er vers uit en is ook reeds geslacht, geplukt en ontveld. Valt mee dit keer voor fleur. Ze laat ons nog even wat stukken bloed zien, speciaal voor als je je niet zo lekker voelt. Nou wij voelen ons kiplekker zeg maar. Dan gaan we de boot op en na 20 min varen bereiken we de ronde baskets waarin we krabbetjes gaan vissen. Sophie en Remco hebben snel beet, maar in de andere boot klinkt een gegil als er bijna een 20-cm krab wordt binnengehaald, waardoor de krab besluit toch weer het water in te springen. Dan nog even rondjes draaien in het bootje en vooral de Vietnamezen vinden dat heeeel leuk. Dan gaan we aan wal en komen we in een prachtige ruimte met allerlei soorten kookgerei, kruiden en verse producten. De kookles gaat beginnen. We maken fresh springrolls op 2 manieren, Vietnamese pancake van rijstmelk, fried noodles met groente en garnalen en als laatste de noodles met beef of clams. Wat is dit heerlijk, en eigenlijk helemaal niet zo moeilijk met de juiste verse producten. De kids en vooral Olivier vinden het super leuk om te doen en het is ook ontzettend lekker. We eten niet zoveel rijst maar des te meer groente wat vis en niet veel vlees. Een super leuke dag. De recepten krijgen we mee dus dat gaan we Thuis zeker uitproberen. Dan is het inmiddels donker, lunch en avondeten achter de rug en worden we weer netjes thuis afgezet bij ons hotel. Remco en natalie gaan nog even het eten van gister betalen toen we geen contant bij ons hadden en ze zeiden kom het morgen maar betalen. We drinken nog een drankje en dan terug naar ons hotel voor ons laatste nachtje in hoi an.  Sleep well beautiful hoi an. Xxx

1. Jan:
    31 juli 2018
    Wanneer gaan jullie thuis aan de slag? Zet ik het alvast in de agenda.
  2. At Verschoor:
    31 juli 2018